Ton Henzen

...Ondertoon

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Fout
  • Fout bij laden feed data.

Vaandels

E-mailadres Afdrukken
De ruim 75-jarige Meppeler is nog aardig vief. Met veerkrachtige tred loopt Henk Beuker langs de metalen coulissen die ongeveer achttien jaar geleden voor nogal wat beroering zorgden in het toen zo slaperige stadje aan de Reest. De Meppeler was destijds directeur van Schouwburg Ogterop, dat een jaar of tien geleden werd voorzien van de modernistische naam Multifunctioneel Congrescentrum Schouwburg Ogterop om daarmee beter de culturele-commerciële lading te dekken van de uitgebreide accommodatie op de hoek van Stationsweg, Zuideinde en Prinses Marijkestraat onder leiding van Hilko Folkeringa. Zijn voorganger staat stil voor een affiche waarop met grote letters `ANWB Jaarcongres: Het einde van de kilometerheffing` wordt aangegeven.

De ontwikkelingen waren de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt. Wat eerst een utopie leek, is nu werkelijkheid geworden dankzij enkele forse particuliere giften en een reeds bij leven toegezegde nalatenschap. De namen van de sponsors zijn bij de nieuwe ingang van de Nico Sieffers Concertzaal op een bronzen plaquette aangebracht. `Ja, m’n jongen, het is een enorme impuls voor het culturele leven,` zegt de voormalige directeur Beuker niet eens op rijm. `Ik heb ooit voorspeld dat zo’n zaal er zou komen. Ik meen toen over 2015 te hebben gesproken. Nou, het is nu 2021. Zat ik er toch niet ver naast.`

Het is een modern gebouw: veel glas, lichte steen, een grasbedekking op het schuine dak dat steil afloopt richting Marijkestraat. Een concert annex opera- en musicalzaal met 750 zitplaatsen. Uitstekend te gebruiken voor congressen en symposia.
Onder het gebouw een parkeerkelder en als geweldige stimulans voor de rockcultuur in de stad een oefenruimte diep onder de grond voor de vele tientallen muziekbandjes die de afgelopen jaren als paddestoelen uit de grond zijn geschoten. `Komt door al die westerlingen die in Nieuwveense Landen zijn neergestreken. Die hebben hun gevarieerde muziekcultuur meegenomen,` aldus Beuker. `Het lijkt hier iedere avond op een Caribbean Night. Daar heb je Donderdag Meppeldag niet meer voor nodig.`

`Wat hadden we vroeger een zorgen over het parkeren,` gaat hij verder. `Tot ver in de Irenelaan stonden de auto’s. We moesten jaarlijks aanvragen voor zo’n tien grote congressen afzeggen, omdat we niet meer dan 250 mensen tegelijk te eten konden geven.` Hij rust even uit en wijst in de richting van de zonverlichte gevel van de Nico Sieffers Concertzaal. `De combinatie met de nieuwbouw van Stad en Esch spreekt architectonisch in heel het land tot de verbeelding.`

Veranderingen gaan geleidelijk. Tijdens een van de eerste Trend Events in Ogterop was de foyer ingrijpend veranderd. De lichtgevende, kleurrijke mozaïek-dansvloer viel direct op met daarvoor een fraai Vrijheidsbeeld. De inrichting van de foyer was moderner, fleuriger. Kleurige draperieën hingen langs de lichten naar beneden. Maar wat de grootste verandering teweegbracht? Het werd ineens duidelijk: de donkere vaandels waren van de muren verwijderd. De wanden van de foyer waren een stuk lichter. En wie prijkten aan de lichte muren: de portretten van Jimmy Hendrix, Jim Morrison, Elvis Presley, Marilyn Monroe, Frank Sinatra, Clint Eastwood, Humphrey Bogart en Brigitte Bardot. Wat een contrast. Portretten in een Andy Warhol-achtige uitvoering. Deze worden alleen uit de kast gehaald als er weer een bijzonder feest wordt gevierd. Maar de vaandels zijn inmiddels voorgoed verdwenen. Daarin herkent de kenner de hand van de nieuwe directeur.
Zou zijn voorganger in 2021 nog weten dat er in de foyer ooit vaandels van bekende Meppeler verenigingen hebben gehangen? En waar ze zijn gebleven?